ויפאסנה

ויפאסנה היא שיטת מדיטציה שמקורה מהבּוּדְּהַה (שָׁאקְיַמוּנִי) ששאף לעזור לאנשים להשתחרר מסִבלם על ידי לימוד הדהרמה אותה לימד כדרך לשחרור והיא נלמדת מעל 2,500 שנה במזרח אסיה ואשר הגיעה למערב במאה האחרונה. 

תמצית משנתו של הבודהה (הדהרמה) מצביעה על חוסר-הסיפוק העמוק שבחיינו ועל הדרך לשחרור. דרך זו, הכוללת את תרגול מדיטציית הויפאסנה, מאפשרת שחרור של דפוסי חשיבה והתנהגות, אשר כולאים אותנו במעגל של תגובות ותוצאותיהן הכואבות.

המילה ויפאסנה (Vipassana) מקורה בשפת פאלי (Pali) ומורכבת משתי מילים:
  1. וי – משמעותו אובייקטיבי, אינטואיטיבי, חודר, אל תוך.
  2. פאסנה – משמעותה ראיה.

כלומר ויפאסנה היא 'ראיה חודרת' או 'ראיה אל תוך [טבע-הדברים]; התבוננות המביאה להבנה אינטואיטיבית, ראיית הדברים כמו שהם מתוך חוויה והתנסות אישית.
מדיטציית ויפאסנה היא דרך להתפתחות אישית באמצעות התבוננות עצמית וכוללת התבוננות שקולה וערנית בתהליכים של הגוף וההכרה ברגע התהוותם והינה תהליך של טיהור עצמי, המתבצע על ידי התבוננות פנימית במציאות כפי שהיא המובילה למפגש עמוק עם הטבע האמיתי של הקיום ומתוך כך מתפתחות התפכחות, הבנה, ושלווה המאפשרת לאדם להתמודד עם המתחים ובעיות החיים באופן שליו ומאוזן, מדיטציית הויפאסנה מעודדת פיתוח איכויות ויוצרת שקט נפשי, אושר, חוכמה, יעילות וחמלה.

הכחדתם המוחלטת של כל המשקעים הנפשיים השליליים מובילה לשחרור מלא ולאושר אמיתי

מדיטציית ויפאסנה ולימוד הדרך שלימד הבּוּדְּהַה ידועה כ'הדרך בעלת שמונה הנתיבים' או שמונה היבטים ונהוג לחלקה לשלוש קבוצות:
פָּאנְיָה – החוכמה הכוללת השקפה נכונה וכוונה נכונה.
סִילָה – המוסר הכוללת דיבור נכון, פעולה נכונה ועיסוק נכון.
סָמַאדְהִי – הפיתוח המנטאלי הכוללת מאמץ נכון, קשב נכון וריכוז נכון.
  • כל שמונת ההיבטים של הדרך קשורים זה לזה ומזינים זה את זה וכך מתפתחים במקביל. התפתחות באחד מהנתיבים מקדמת גם באחרים – כוונה נכונה יוצרת עיסוק נכון, התנהגות ודיבור מוסרי אשר מובילים לשלווה ורוגע ואלו מאפשרים פיתוח ריכוז וקשב תוך מאמץ נכון שמובילים להבנה נכונה. כך לאדם יש הבנה וכוונה נכונה המזינים שוב את אורח חייו והתנהגותו ומובילים אותו בדרך ישירה בהדרגה אל השחרור מסבל, לשלווה ואושר. 

מקור תרגול המדיטצייה הינו במנזרים בודהיסטים בוברמה ותאילנד שהועברו ע"י המורה הבורמזי המכובד מהסי סייהדו (Ven.Mahasi Sayadaw) – אחד ממורי הויפאסנה הידועים ביותר בעולם לתלמידו המכובד אג’אן טונג סיראמנגלו, מורה הויפאסנה הראשי של צפון תאילנד ואחד מהנזירים המכובדים ביותר בתאילנד ואבי שיטת ויפאסנה 16 היאנות שהינה שיטת תרגול מדויקת וישירה לתרגול המדיטציה המובילה לטיהור התודעה ומופיעה בכתובים במאהאסטיפאתאנה סוטה (השיח הגדול על ארבעת יסודות נתינת הדעת) של הדיגהא ניקאייה. 

תרגול שיטתי זה נקרא סטיפאתאנה ויפאסאנה קאמאתאנה – Satipaţţhāna Vipassanā Kammaţţhāna או מדיטציית תובנה המבוססת על ארבעת יסודות נתינת הדעת:

  1. נתינת דעת/ מודעות אל הגוף- Kāyānupassanā.
  2. נתינת דעת/ מודעות אל התחושות- Vedanānupassanā.
  3. נתינת דעת/ מודעות אל התודעה- Cittānupassanā.
  4. נתינת דעת/ מודעות אל מושאי התודעה (תבניות מנטליות)- Dhammānupassanā

תרגול ארבעת יסודות נתינת הדעת מפתחת מודעות המאפשרת מצב התבוננות בגוף ברגש ובתודעה בכל רגע של התרחשות 

  1. מה אנו עושים עכשיו?
  2. מה אנו חשים עכשיו?
  3. מה אנו חושבים עכשיו?
  4. כיצד אנו מגיבים עכשיו?

באופן זה אנו מתבוננים במודעות ברגע ההווה בלבד, לא ברגע שחלף, לא ברגע הבא, ולא אף שבריר שנייה אחורה או קדימה וכך ערכם האמיתי של החיים נחשף ישירות על ידי המתרגל ומתוך החוויה האישית שלו בזמן שהוא נותן את מלוא תשומת הלב לרגע ההווה 

  •  אנו מתרגלים לפי המסורת של המכובד אג’אן טונג סיראמנגלו אבי שיטת ויפאסנה 16 היאנות שהינה שיטת תרגול מדויקת וישירה ללא עירוב של טכניקות נוספות. 

מהו קורס ויפאסנה

בקורסי ויפאסנה המשתתפים לנים במרכז המדיטציה, מתרגלים את הטכניקה וחווים מתוך התבוננות ישירה וחוויתית בתהליכי הגוף וההכרה.

על כל המשתתפים להישמע באופן מלא להנחיות במשך תקופת הקורס, לקיים את הכללים ולבצע את התרגול ע״פ הנחיות המורה מתוך הבנה בהירה שגישה מלאת אמון וביטחון במורה ובטכניקה הוא תנאי הכרחי להצלחת המדיטציה. יש להימנע מכל מתרגול של שיטות מדיטציה אחרות דבר שיפריע להתקדמות התלמיד ועלול אף להיות מסוכן.

היום מתחיל בהשכמה לפנות בוקר מסתיים לקראת עשר בלילה רוב היום מוקדש לתרגול המדיטצייה בהליכה ובישיבה לסירוגין, בפרקי זמן קבועים.
רוב היום מוקדש לתרגול של מדיטציה בהליכה ובישיבה לסירוגין, בפרקי זמן קבועים. בכל יום ניתנות הנחיות מפורטות לגבי טכניקת המדיטציה, וניתנת 'שיחת דהרמה' על ידי המורים העוסקת במדיטציה ובדהרמה ובנגיעתן במציאות היומיומית של חיינו.

בהמשך השבוע הקורס אישי במהלכו כל תלמיד מתרגל בחדר נפרד ללא קשר ותלות במתרגלים האחרים בכל יום מתקיימת שיחה אישית (ריפורט) עם המורה, בה משוחחים על חוויות במהלך יום התרגול שעבר ובהתאם למצבו של התלמיד המורה משנה את אופן המדיטציה, את משך זמן התרגול ואת מושא ההתבוננות במדיטציה.

תרגול המדיטציה אינו המטרה עצמה, התרגול בונה יכולת לחיות בהווה במודעות עצמית גם בפעילות היומיומית ומקנה למתרגלים כלי מנטאלי שישפר את איכות חייהם וישמש אותם בכל רגע נתון.

תרגול הויפאסנה, שהשלכותיו רחבות ועמוקות, מציע כלים להתמודדות עם נפתולי החיים על בסיס ההנחה שכבני אדם אנו חולקים התנסויות ובעיות דומות שנובעות ממקורות זהים.

  • המדיטציה אינה מנוחה, חופשה או בריחה מהקשיים והתלאות של חיי היומיום אלא מהווה כלי מעמיק להבנת הסבל והדרך לשחרור ממנו.
  • המדיטציה אינה מפגש חברתי אלא התנסות אישית שפרותיה ופיתוח החכמה וההבנה נובעות מתוך החוויה האישית בלבד
  • מטרת הויפאסנה אינה ריפוי מחלות גופניות, אולם רבות מהמחלות הפסיכוסומטיות נעלמות כתוצאת לוואי בתהליך הטיהור עצמי.
  • מדיטצית ויפאסנה אינה מהווה טקס דתי ואינה קשורה להמרת דת בשום צורה שהיא
  • מדיטצית ויפאסנה מועילה במידה שווה לכולם וללא הבדלים או התנגשות עם דת, אמונה, גזע, לאום או מגדר. 

כללי בסיס

בכדי להפיק את פירות התרגול ביתר קלות ולהעמיק בהבנתו נוצרו מספר כללים מנחים שתפקידם להיות לעזר במהלך הקורס.

שמונה כללים בסיסיים

  1. הימנעות מהרג כל יצור חי.
  2. הימנעות מגניבה או לקיחת דבר שלא ניתן.
  3. התנזרות מוחלטת מכל פעילות מינית.
  4. הימנעות מדיבור שלא לצורך.
  5. הימנעות משימוש בחומרים משכרים כלשהם (סמים או אלכוהול).
  6. הימנעות מהתקשטות (בגדים חשופים, תכשיטים, בשמים וכדומה) ומעיסוק שאינו נוגע לתרגול (כתיבה, קריאה, התעמלות וכדומה).
  7. הימנעות מאכילה אחרי מחצית היום (שתיים עשרה בצהריים לערך).
  8. הימנעות משינה על מיטות מפוארות

שמירה על כללים אלו תומכת בתרגול הויפאסנה ומסייעת לתלמיד להמשיך ולפתח ריכוז וקשב, שהם אבני יסוד התרגול

בהתאם לכך וע״פ מסורת הבודהיסטית במרכזים ומנזרים בעולם ובתאילנד המתרגלים מתבקשים ללבוש בגדים לבנים ונקיים בזמן הקורס והשהות במרכז.

שלוש ההפחתות

היות שבמהלך הקורס עובר מרבית זמנינו במדיטציה ואיננו עוסקים בפעילות פיזית כלשהי פרט לישיבה והליכה, איננו מוציאים אנרגיה רבה ועל כן אין לנו צורך בשינה רבה או מזון רב. אנו מפחיתים בשלושה אלמנטים:

  1. מזון – איננו אוכלים אחרי מחצית היום (12 בצהריים).
  2. שינה – איננו ישנים משעת ההשכמה ועד השעה עשר בלילה.
    אכילה או שינה שלא מצורך נובעות בדרך כלל מתוך הרגל, תאווה או פחד, אלמנטים שנרצה להתמודד אתם במהלך התרגול.
  3. דיבור – אנו שומרים על עקרון של שתיקה נאצלת – איננו מדברים במהלך התרגול כלל, אלא בעת הצורך עם המורה או אנשי הצוות.

שלוש התוספות 

תהליך הטיהור וההתבוננות בהחלט אינו קל ומתאים אך ורק לאלו המוכנים לעבוד ברצינות מתוך  הבנה שמאמץ אישי הוא שמביא את המתרגלים להפיק את פירות התרגול.

  1. מאמץ נחוש – עלינו להיות נחושים עם אנרגיה ומאמץ על מנת לתרגל במלוא הכנות והדבקות.
  2. נתינת דעת – נתינת דעת או מודעות ברגע ההווה הנם הכרחיים בכל שלבי התרגול.
  3. מודעות בהירה –  מודעות והבנה של התהליכים בכל שלבי התרגול

יש לזכור כי התרגול נעשה במסגרת של איזון, משמע כל מקרה לגופו וכל אדם ויכולתו.
למשל אדם חולה או אדם אשר זקוק לטיפול תרופתי המצריך ארוחה שלישית בערב, יאכל אחרי מחצית היום, שכן בריאותו חשובה יותר.
אישה הרה תישן למעלה משש שעות בלילה, שכן הדבר הכרחי להריונה.

ויפאסנה 16 היאנות -  Sixteen ñāṇas vipassana

טכניקת התרגול והמסורת אותה מתרגלים במרכז

שש עשרה היאנות הינן 16 רמות של ידע או תובנה אותם חווה המתרגל בזמן תרגול הקורס שנמשך מינימום שבועיים (בתאילנד 3 שבועות)
והינו קורס אישי במהלכו כל תלמיד מתרגל בחדר נפרד ללא קשר ותלות במתרגלים האחרים ורובו של היום מוקדש לתרגול מדיטציה בהליכה ובישיבה לסירוגין.
בכל יום התלמיד מתקיימת שיחה אישית (ריפורט) עם המורה בה המתרגל מדווח על חוויותיו במהלך יום התרגול שעבר ובהתאם למצבו של התלמיד,
המורה משנה את אופן המדיטציה, את משך זמן התרגול ואת מושא ההתבוננות במדיטציה.

ידע היאנה מגיע מתוך ראייה ישירה ומתוך התנסות וחוויה בלבד והנחייתו של מורה מוסמך לא רק שלא תסולא בפז אלא הינה הכרחית 

קורס 16 היאנות המלא לא מתקיים במרכז ביבנאל, אנו מקיימים קורסי מבוא של עד 10 ימים. ניתן להירשם לקורסי ויפאסנה 16 היאנות המלא במרכזים בתאילנד או גרמניה.