קארמה / פרה אג'אן עופר

שלום לכל החברים,

הבודהיזם בוחן את ההתנהלות היומיומית שלנו ואת מה שקורה לנו בחיים על בסיס פעולותינו במחשבה, בדיבור ובמעשה, וההשפעה שהן יוצרות על חיינו. כך שכל פעולה (פאלי = קארמה) מנביטה או יוצרת תגובה (פאלי = ויפאק). הנושא של הקארמה והויפאק הינו מורכב ומסובך מאוד, עד כדי כך שהבודהה אמר לנזיר באחת הסוטות שנושא זה הוא אחד מארבעת הדברים שהוא אינו מלמד לעומק, כיוון שהעיסוק המעמיק בהם מורכב ולא תורם ישירות לשחרור מסבל.

ישנן דרכים רבות לבחון נושא זה וכאן אני רוצה להתייחס לאחת מהן, ניתוח הקארמה לפי ארבעה אופנים:

  1. קארמה טובה, כפי הידוע לנו, מנביטה תוצאה טובה. לדוגמה:
  • נתינה, עזרה והצלת חיים.
  • הבעת נכונות לא להרוג, לא לגנוב ולא לעשות מין פוגע.
  • איחול לאחר הצלחה, טוב, בריאות ורווחה.

פעולות אלו ינביטו עבורנו תוצאה טובה בעתיד. לכן פעולות כאלו מוגדרות כפעולות בהירות.

  1. קארמה רעה שמולידה תגובה של סבל. לדוגמה: לקיחת חיים, לקיחת דבר שלא ניתן, ביצוע מין לא הולם, דיבור פוגע או שקרי, טשטוש התודעה על ידי חומרים משכרים או סמים. פעולות שינביטו בנו חוסר סיפוק וסבל בעתיד. לכן פעולות אלו מוגדרות כפעולות כהות.
  2. פעולות שמבחינת התודעה שלנו מושפעות גם מהתניות מנטאליות חיוביות וגם שליליות, כמו פעולות שינבעו מרצון לפגוע במישהו על מנת להגן על מישהו אחר. לדוגמה, חייל בשדה הקרב יורה והורג את האויב במטרה להגן על המולדת או להציל מישהו אחר. מצד אחד הוא פוחד ושונא את האויב, ומצד שני הוא עושה זאת מאהבה, הגנה ועזרה למשפחה בבית ולאהובים עליו. דוגמה נוספת: אבא הורג נחש מתוך פחד ודאגה וכדי להציל את חייו של בנו הקטן שנמצא בסכנה. כתוצאה מהפחד, דאגה והריגת האויב או הנחש, מבצעי פעולות אלו יִפִַּגעו ויחוו תגובה שלילית שתגרום להם לסבל. לעומת זאת כתוצאה מהאהבה שלהם וההגנה על חייהם של קרוביהם, הם יחוו תגובה חיובית שתגרום להם נחת. לכן פעולות כאלו מוגדרות כפעולות בהירות וכהות גם יחד. ברצוני לציין כי כשהתגובות תופענה יתכן קשר ישיר בין התגובה החיובית והשלילית, אך לא בהכרח.
  3. פעולות מהסוג הרביעי הן פעולות של ההולכים בדרך הבודהיסטית המכוונים את עצמם – במחשבה, בדיבור ובמעשה – אל האושר האמתי. אלו פעולות שמוגדרות כדרך הנאצלת בעלת שמונת הנתיבים ונובעות ממנה. המטרה הסופית שלהן היא הכחדה מוחלטת (פאלי = נירודה) של גורמי הסבל בתודעה, כמו פחד, תאווה, ספק, עצלות ושאר הזיהומים המנטאליים. כשתהליך כזה מסתיים נגדעים כל האלמנטים האלה בתודעה שלנו שיוצרים התניות חדשות, כלומר קארמה חדשה, בין אם טובה ובין אם רעה. לכן פעולות שמושפעות ממטרה זו מוגדרות כפעולות שאינן בהירות ואינן כהות. אלה הן פעולות שמשמידות כל בסיס של קארמה חדשה ומונעות ממנה להיווצר, וכן מביאות לשחרור מוחלט ממעגל המשכיות הסבל. פעולות שהתוצאה הסופית שלהן היא נירוואנה.

מובן שפעולות מהסוג הרביעי מתחילות בפעולות מהסוג הראשון, אך ההבדל הוא שבקארמה מהסוג הרביעי ישנה הבנה והתכווננות מלאה לא רק לעשיית הטוב ולהימנעות מרע, אלא גם לניקוי התודעה מזיהומים ולמציאת האושר האמתי, קרי נירוואנה.

מי יתן וכל היצורים החיים ילמדו להבחין בין טוב לרע.

מי יתן וכל היצורים החיים ימצאו אושר אמתי.

שלכם,

פרה עופר


השארת תגובה