בספר הג'אטקה (קובץ בן 537 סיפורים ארוכים המספר על חייו הקודמים של הבודהה) מסופר כיצד הכין עצמו הבודהיסאטווה ובנה את עשרת האיכויות לקראת גלגולו האחרון כנסיך סידהארתה גוטמה. אותן עשרת האיכויות (Dasa Parami בפאלי) הן אשר אפשרו לו למצוא את ההארה בכוחות עצמו ללא מורה ומדריך.
הראשונה מבין כל האיכויות המוזכרות הינה איכות הדאנה (נתינה). כפי שהוזכר:

"Dana-Parami-Sampanno dana uupaparami-sampanno dana-paramattha-parami sampanno"
"הייתה בו איכות הנתינה, הייתה בו איכות הנתינה הגבוהה, הייתה בו איכות הנתינה הגבוהה ביותר"

כפי שאנו מבינים לאיכות הנתינה שלוש רמות: איכות הנתינה היומיומית דוגמת נתינת נדבה לעני או עזרה לחבר בשעת צורך. איכות הנתינה הגבוהה דוגמת תרומה מפעימה של ביתנו לאדם חסר בית. איכות הנתינה הגבוהה ביותר דוגמת נתינת איבר בגופנו לטובת אדם נזקק. במשך גלגוליו הקודמים כבודהיסטה בנה הבודהה את שלושת רמות האיכויות הללו וישנם סיפורים יפים המתארים זאת.

הנתינה או המריט- עשייה של מעשה טוב –  יכולה להתבצע דרך המחשבה, הדיבור או המעשה. הבודהה פרט עשרה אופנים לנתינה:

האופן הראשון: נתינה חומרית: נתינת ממון, רכוש, מקום, אוכל, ביגוד, תרופות וכד'.

האופן השני: לקיחת המצוות- חמש, שמונה, עשר או 227.

האופן השלישי: תרגול המדיטציה ופיתוח התודעה.

האופן הרביעי: לכבד את הראוי לכבד: את ההורה, המורה, המבוגר, הנאצל וכו'.

האופן החמישי: לשרת ולעזור: בקורס, בעבודה, בבית…

האופן השישי: שיתוף האחר עם הנתינה שאנו נותנים והמריט שאנו צוברים: למשל שליחת איחולים וברכות בסוף מדיטציה

האופן השביעי: שמחה בשמחתם של אחרים ובעשייתם טוב.

האופן השמיני: חשיפה לדהרמה, הקשבה לדהרמה, לימוד הדהרמה.

האופן התשיעי: ללמד ולהכיר לאחרים את הדהרמה.

האופן העשירי: להחזיק בהבנה נכונה; להבין את ארבע האמיתות נאצלות ואת השלכות מעשינו לטוב ולרע- הקארמה.

אני מאחל לכל אחד ואחת מכם שתשכילו להבין את משמעות הדאנה, כפי שאמר הבודהה "אם אנשים היו מבינים את משמעות הדאנה כפי שאני מבין אותה, הם לא היו נותנים למצב של קמצנות לעלות בתודעתם. אבל מאחר ואנשים לא מבינים את חשיבות הדאנה כפי שאני מבין אותה, הם מאפשרים למצב של קמצנות לעלות בתודעתם".

אני מאחל לכל אחד ואחת מכם שתשכילו להשתתמש בכוח הנתינה למען אושרכם שלכם ושל כל היצורים החיים.

 

 

השארת תגובה