סילה – מוסר לפי תפיסתו של הבודהה | פרה אג'אן עופר

מוסר או התנהגות נכונה לפי הבודהה היא תוצאה של חוקי הטבע ולא משהו שניתן עי מישהו, גורל או נתון לסנטימנטים ורגש.

הבודהה חקר את הסבל ואת הסיבות לסבל ואחד הדברים שהוא מצא שישנן פעולות שכאשר אנו מבצעים אותן אם במחשבה, דיבור או מעשה יגרמו לנו ולאחרים חוסר נוחות, דחיה, כאב,חוסר נעימות, סבל והרגשה לא טובה. לכן אנחנו מגדירים פעולות אלו כפעולות לא טובות ופוגעניות שכדאי לנו להימנע מהן.

לעומתן ישנן פעולות שכאשר אנו מבצעים אותן תחזור לנו תגובה חיובית, אהודה, נעימה, סימפטית רצויה וטובה. לכן אנו מכנים פעולות אלו כפעולות טובות. וכפי שאמרתי קודם התגובה שתהיה לפעולות שאנו מבצעים אינן כתוצאה של שיפוט, ביקורת, ענישה או החלטה של אף גורם, לא אדם ולא אל, אלא חוק טבע כמו כל חוק פיזיקלי ומנטלי ביקום, ללא סנטימנטים ורגשות.

הסיבה לכך היא שהתודעה שלנו רגישה מאד למעשים שאנו מבצעים. וכשאנו פועלים מתוך תאוה, כעס ואשליה התוצאה תהיה כואבת, לא נעימה ומלווה בסבל. כשאנחנו פועלים מתודעה טובה התוצאה תהיה טובה. וכך הבודהה מצא שישנן 5 פעולות בסיסיות המובילות לתוצאה כואבת, סבל ואם נמנע מהן נחסוך מעצמנו ומאחרים כאב. והן:

  1. הימנעות מלקיחת חיים או הרג יצורים חיים
  2. גניבה או לקיחת דבר מה שלא ברשות ושלא ניתן לנו עי אחרים
  3. התנהגות מינית בלתי הולמת- ניאוף, בגידה, הרבה בני זוג בו זמנית וניצול מיני.
  4. דיבור פוגע כמו שקר, ריכול, הפרדה בין אנשים, העלבה, גידוף ואי דיוק בדיבור.
  5. שימוש במטשטשי תודעה- כמו אלכוהול וסמים הפוגעים בצלילות התודעה ועלולים לגרום לנו לפעול בצורה לא טובה נוספת.

מאחר והבודהה המליץ לכל אחד ואחת להימנע מפעולת אלו, לצורך תחילת ההתפתחות המנטלית שלו לאושר, מגדירים את הכללים הנל כחמשת כללי המוסר או חמשת המצוות הבסיסיות של הבודהיזם. שעל כל אדם פשוט לדבוק בהן בכדי לשמור על טוהר נפשי ולמנוע זיהומי תודעה.

אני מאחל לכל אחד ואחת מכם שתבחרו בדרך הנכונה ותפעלו כלפי עצמכם וכלפי היצורים החיים באופן מועיל ולא פוגע, במחשבה, דיבור ומעשה עד לניקוי מוחלט של תודעתכם ומציאת האושר האמיתי.

שלכם,
פרה עופר


השארת תגובה