Chanting – תפילות בודהיסטיות | פרה עופר

בדרך כלל כשאנחנו מתרגלים ויפאסנה עיקר ההתפתחות נעשית ע"י תרגול מדיטציה, בנייה של קשב וריכוז, הכוונה לעשות טוב, להימנע מרע ולטהר את התודעה בעזרת התרגול.

מאחר ואני נזיר, אנשים שנפגשו עם אורח החיים שאותו אני מנהל ראו פן נוסף בחיי היום יום שלי, פן זה נקרא chanting או תפילות ומזמורים בעברית, לא אחת נשאלתי לפשר פעילות זו.

לעיתים קרובות, אני רואה את חוסר ההבנה שנוצר לגבי המזמורים הנעשים בפאלי השפה בה דיברו בהודו בתקופת הבודהה לפני כ- 2600 שנה, שפה אותה רוב האנשים כיום אינם מכירים.

בניגוד לדתות רבות אחרות, המזמורים בבודהיזם אינם מכוונים לאל כלשהו או לישות כלשהי, למזמורים בבודהיזם ישנן סיבות רבות שמהותן פיתוח התודעה האישית של כל אחד ואחת מהמתרגלים וכן איחוד הקהילה באופן כללי. 

בזמן חייו – הבודהה אינו כתב את תורתו על הנייר אלא רק העביר אותה בדיבור אל תלמידו הקרוב אליו – אננדה, כך נאספו ע"י אננדה ונזירים נוספים 84,000 סיפורים ושיחות שנאגדו יחדיו לאחר פטירתו של הבודהה. סיפורים אלו שוננו ונשמרו בזיכרון הנזירים ורק לאחר 200 שנה הועלו כל בצורה מסודרת על הכתב, כתבים אלו הינם תמצית התורה של הבודהה ולכן כשנזירים עושים chanting הם פשוט עוסקים בלימוד תורתו של הבודהה כפי שהועברה במקור ע"י הבודהה לאננדה וקהילת הנזירים ומהם אל הכתב.

כתבים אלו עוסקים בדברים שרובכם כבר יודעים ואנו עוסקים בהם בכל קורס ויפאסנה, כמו ארבע האמיתות הגדולות, הדרך הנאצלת בעלת שמונה הנתיבים, אמות וכללי המוסר שמומלץ לקיים, שלושת קווי האופי של כל הקיים: השינוי, הסבל ו"האין אני", שליחת ברכות ומטא ועוד תחומים רבים ואחרים שרובכם כבר מכירים מהליכתכם בדרך כמו, הנחיות תרגול והתבוננות, איך לנהל את עצמינו נכון בתחומי החיים שלנו מחוץ לתרגול: כלומר בחיינו היום יומיים, עם המשפחה, העבודה ובחברה ועוד תחומים רבים ומגוונים שאותם לימד הבודהה עבור שליטים ומלכים, בעלי בית ומשפחותיהם וכמובן נזירים ונזירות.

תרומה נוספת שיש במזמורים הינה בנייה של ריכוז וקשב וזו מאחר ושירה זו היא מעין מנטרה שעוזרת לנו לבנות את הריכוז.
איכות נוספת של ה-chanting היא ביצוע פעולה משותפת של כלל הקהילה[1] לפחות פעמיים ביום – בבוקר ובערב  וכך בעצם נוצר זמן איכות שמאפשר לנזירים להיפגש וללמוד במשותף.

חלק מה-chanting מהווה ברכות, איחולים טובים ומטא (loving kindness) לעצמינו ולכל היצורים החיים, בזמן  זה מאחר והוא אומר דברים טובים, התודעה שלו עושה פעולה טובה כלומר קארמה טובה – מה שנקרא מריט או זכות – כלומר בזמן זה הוא מפתח את התודעה – וגם אם אינו מבין את משמעות המילים עדיין מתבצעת פעולה טובה – הנקראת פעולה טובה ללא אינטליגנציה, כשאדם עושה chanting הוא עושה פעולה טובה אשר גורמת לו לשמחה ואושר פנימי.

דבר נוסף שמתפתח באדם זו האמונה והביטחון בבודהה, בדרך ובקהילה (שלושת אבני החן),  כאשר אדם נפגש ושומע chanting בפעם הראשונה הוא נחשף לאינפורמציה חדשה שלא היה באפשרותו לשמוע קודם וכשהוא חוזר על המזמור פעם אחר פעם ונחשף לאינפורמציה זאת פעם שנייה ושלישית וכך הלאה ובאופן זה הוא מפנים אותה ואם יש בתוכו איזה שהן ספק, שינון ולימוד ה-chanting מסירים ספקות אילו.
איכות נוספת וחשובה מאוד של ה-chanting היא כמובן בנייה של תבונה, כך שלאחר מכן, בזמן תרגול המדיטציה התובנות יעלו ויצרו insights – כלומר הבנות אינטואיטיביות וחוויתיות.
קרוב לודאי שישנם עוד הרבה מאוד סיבות ואיכויות ל-chanting – אך כעת אסתפק באינפורמציה הנ"ל.

אני מאחל לכולכם – שכל הדברים הטובים שאתם עושים יהוו עבורכם התניות לניקוי התודעה והפסקת הסבל.

שלכם – פרה עופר.


השארת תגובה